Laos en Cambodja!

Hallo iedereen!

Zo na twee maanden geen blog te hebben geschreven is het de hoogste tijd om weer wat ervaringen op papier te zetten. Aangezien ik momenteel een mega kater heb wordt dit een flinke klus, maar ik zal mijn uiterste best doen. Excuses voor de spelfouten, maar na 5 weken Engels is het soms lastig om weer Nederlands te schrijven.Ik zit momenteel in Hanoi in Noord Vietnam en vlieg morgen terug naar Bangkok om vervolgens richting Zuid Thailand, de eilanden en de zon te gaan.

In mijn laatste blog heb ik afgesloten met Luang Prabang. Na Luang Prabang zijn Hans en ik richting Vang Vieng gereisd. Vang Vieng is een berucht plaatsje in Laos wat bekend staat om het “tuben”. Tuben is simpelweg de rivier stroomafwaarts dobberen in een binnenband van een vrachtwagen. Onderweg zijn 10 tot 15 barren waar je uiteraard de nodige drank naar binnen kan werken. Waar Vang Vieng ook berucht om is zijn alle gewonden en zelfs doden die elk jaar vallen gedurende het tuben. Vrij logisch ook want na 30 bier, 15 whiskey en een paar “happykoekjes” die ze hier verkopen in combinatie met allerlei slingers, schansen en een rivier vol met rotsen is het natuurlijk vragen om ongelukken.

In Vang Vieng ben ik 1 dag wezen tuben, erg leuk, maar je hebt vervolgens ook weer 2 dagen nodig om te herstellen. Dit kan je doen in een van de vele restaurantjes waar ze de hele dag afleveringen van Friends afspelen.

Na Vang Vieng zijn we naar Tha Khaek gereisd. Tha Khaek ligt meer in het zuiden van Laos. Vanuit Tha Khaek hebben we een “loop” gedaan van vier dagen op de “motor” door Laos. Echt helemaal fantastisch. Het is heerlijk om is lekker zelf te kunnen rijden na alle bussen en treinen en verder is het echt een belevenis om door het schitterende landschap van Laos te rijden. Verder begeef je je dan ook eindelijk is van het toeristenpad wat resulteert in ontzettend behulpzame en vriendelijke mensen en tientallen zwaaiende kinderen langs de weg.

Gedurende de loop hebben we een grot bezocht, de Kong La cave. De grot is 7 km lang en deze hebben we verkend met een boot. Je begint aan 1 kant van de berg en je eindigt vervolgens 7 km verder aan de andere zijde. Verder zijn we gestopt bij een lokale school wat resulteerde in 100 nieuwschierige kinderen. Ook hebben we 3 x een stop moeten maken om de motor van Hans te laten repareren. Een nieuwe rem, lager aan de voor en achterzijde, totaalprijs circa 10 euro. Overigens kan je je motor op elke hoek van de straat laten reparen, ideaal! Ook accomdatie regelen is geen enkel probleem. Zo belandde we bij toeval op een schitterende locatie aan een grote rivier om een hapje te eten, maar bleek het ook mogelijk te slapen in een bungalowtje. Super!

Vanuit Tha Khaek zijn we met een lokale bus naar Pakse gereisd. Ook weer een top ervaring. Je start met een gammele bus met ca. 25 passagiers en eindigt na 7 uur met 65 passagiers, 10 big bags rijst, 40 autobanden, 3 scooters, 10 kg kippenpoten en 398 dakpannen. Vervolgens hebben we nog 2 uur met een mafkees in een soort van opgevoerde gammele rammel tuktuk doodsangsten uitgestaan (hard rijden is leuk, maar dit was dus niet leuk) om vervolgens een boot te pakken om en tropisch paradijs te betreden. We zijn hier beland op het eiland Don Det. Echt een paradijs op aarde.

Don Det is een klein eiland met een hoop Bamboo bungalows met rieten daken, een paar restaurants en wat barretjes en is omringd door de imponerende Mekong rivier. Je slaapt in een bungalow voor 30000 Kip oftewel ca. 3 euro. We hebben hier een dag of 7 heerlijk gerelaxed. Lekker bakken in de zon, vissen, hapje eten, kaarten, pilsjes drinken, genieen van een zonsondergang, fietsen, kortom ultiem vakantie vieren.

We hebben op een ander eiland nog een indrukwekkende waterval bezocht. Verder was er een restarant schuin tegenover mijn bungalow waar ontzettend leuke en viendelijke mensen werkten. We zijn zelfs meegeweest naar een lokaal feest, wat erg gezellig was. Een beetje te gezellig want als je om 3 uur dronken in je bed kruipt en om 8 uur klaar moet staan om een flinke busrit te gaan maken is geen pretjes, maar we zijn het inmiddels gewend. Het enige nadeel op het eiland waren de kakkerlakken in de badkamer, maar alles went!

De volgende bestemming is Siem Reap, Cambodja. Yes weer een nieuwe stempel in het paspoort. Doel van de trip is om Ankor Wat te bezoeken. Deze toeristische highligh mag natuurlijk niet worden overgeslagen. De eerste dag in Siem Reap hebben we lekker lui doorgebracht. Je hebt daar een straat genaamd pub street waar je heerlijke kannen bier kan drinken voor 50 dollarcent. Oftewel een aanbod wat een echte nederlander niet kan weerstaan. Met een lekker zonnetje erbij en een hoop passerend vrouwelijk schoon is een dag daarom ook zo weer gevuld. Verder heb ik nog even een bezoekje gebracht aan “doctor fish”. Lekker languit met je voeten in een aquarium zitten waar tientallen vissen aan je huid zitten te knagen. Veel vrouwen vinden het top, maar het kietelt als de pest.

De volgende dag zijn we vroeg opgestaan om Ankor Wat te bezoeken ( 4:30 in de morgen). Hierdoor konden we genieten van een mooie zonsopkomst. Begeleidt met Gold Panda - Marriage (Bath remix) zorgt dit voor een kippenvel moment gedurende 30 minuten. De rest van de dag hebben we 5 tempels bezocht binnen het Ankor complex. Het was echt mooi om te zien, maar het is zo toeristisch. Logisch maar om eerlijk te zijn maakte de Taj Mahal meer indruk. Die avond zien we Tom weer waar we al een twe weken mee hebben gereisd terug. Reden om pub street weer in te duiken en de lokale discotek te bezoeken. Om 5 uur in de ochtend zwalken we weer naar huis en zoeken we ons bed op.

Op de laatte dag in Siem Reep hebben Tom en ik een crocodile farm bezocht. Ik verwachtte er niet al te veel van, maar het was echt weer een topervaring. Het bleken 6 hele grote vertrekken te zijn waar honderden krokodillen werden gekweekt om vervolgens schattige tasjes van te maken. Helemaal fout natuurlijk, maar aangezien ik niet het idee heb de wereld te kunnen veranderen en er een bordje stond met fish en live chicken for sale hebben we hier twee uur doorgebracht om is lekker met een vis naar de krokodillen te hengelen. Ik zal proberen de filmpjes te uploaden als ik ergens een goede verbinding heb.

Vanuit Siem Reep hebben we een nachtbus (slaap bus) genomen naar Sihanoukville, een grote kustplaats in Cambodja. In Sihanoukville heb ik zo’n 7 dagen doorgebracht. Hier kan ik vrij kort over zijn. 7 dagen strand, zon en zee. Ik ben twee dagen op het eiland Koh Russei geweest met 25 maffe engelsen en een Italiaan. Erg leuk. Hele dag lekker relaxen, zwemmen en pilsjes drinken.

Sihanoukville hetzelfde verhaal. Strand, bbq, zon en bier. Verder heb ik nog een keer een scooter gehuurd om de omgeving te verkennen en om een bezoekje te brengen aan de lokale doktor omdat ik nogal last van mijn “stoelgang”  had om het netjes te zeggen.

Hans heeft hier werk gevonden bij een bar aan het strand. Persoonlijk wilde ik graag na 7 dagen verder reizen richting Phnom Penh (de hoofdstad van Cambodja) en heb daarom besloten alleen verder te reizen. Ik was zoiezo erg benieuwd hoe het zou zijn als je in je eentje met je rugtas door Azie reist. Aangezien Erik en Roos in december op bezoek komen (waar ik erg naar uitkijk) en er nog zo’n 6 weken tussen hun aankomst inzitten is dit een mooie periode om de stoute schoenen aan te trekken.

In mijn volgende blog zal ik mijn belevenissen in Vietnam aan jullie openbaren!

Na de leuke “wist je datjes” te hebben gelezen bij Hans en Justin bij deze een paar “wistjedatjes” vanuit Hanoi.

-          Wist je dat het in Vietnam heel normaal is on ontzettend hard te roggelen en vervolgens  lekker je groene jongen op straat te deponeren.

-          Wist je dat ik bijna geen gehoor meer heb omdat in alle discoheken en clubs het geluid veel en veels te hard staat.

-          Wist je dat de mooiste vrouwen uit Vietnam uit Hanoi komen en ik hier al een dag of 7 zit.

-          Wist je dat het hechten van je arm hier 100.000 dong kost (4 euro)

-          Wist je dat aziaten gedurende lage busritten lekker zitten te nekken omdat ze dit niet gewend zijn.