De Mekong en de eerste belevenissen in Laos

Zo het is al weer een flinke tijd geleden dus tijd voor een nieuw blog. Ik zit op dit moment op een schitterend eiland in het zuiden van Laos. Je kunt het inderdaad slechter treffen!

Vorige keer was ik gebleven bij Chiang Rai in Noord Thailand. We hebben s-’avonds na aankomst een heel leuk hostel gevonden en zijn hier twee dagen gebleven. De eerste dag heb ik lekker een dagje niks gedaan. Na een dag reizen heb je vaak toch wel behoefte aan wat tijd om bij te komen. Het reizen is schitterend, maar door alle nieuwe indrukken en vele uren in de bus ook vermoeiend. S-’avonds ben ik met een meid uit Thailand die ik de avond ervoor had ontmoet en een jongen uit Whales wezen stappen. De Thaise griet had een rijbewijs, ideaal want ze reed ons overal naar toe. Uiteindelijk zijn we na wat barretjes in een Thaise “discotheek” beland. Dit was erg leuk. We zaten namelijk helemaal niet in een heel grote stad, maar belanden vanuit het niets in een mega discotheek.

De discotheken in Thailand zijn wel echt totaal anders dan wat wij in Nederland gewend zijn. Een ontzettend grote hal staat helemaal gevuld met statafels waar door iedereen een fles whisky, rum of bier wordt opgedronken die je bij de entree koopt. Je kunt dus niet enkel je entree betalen, je bent gelijk verplicht drank te kopen voordat je binnen bent. 95 % stond aan een fles whisky, je kunt je dus voorstellen dat de sfeer erg ok was.

Na Chiang Rai zijn we met een lokale bus naar Chang Kong gereisd. Je kan namelijk in Azië verschillende soorten bussen nemen. De bus die ook door de locals wordt gebruikt en VIP bussen die wat luxer zijn en meestal door toeristen worden gebruikt. Toch was het erg leuk om de rit met de “local” bus te doen. Dan maak je weer is wat mee en zit je niet hele dag tussen de andere toeristen.

Chang Kong ligt aan de beroemde Mekong rivier en vanaf deze plaats kan je met een boot de rivier oversteken om Laos binnen te gaan. Uiteraard moet overal voor worden betaald, je bent per slot van rekening in Azië. Oftewel aankomst in Chang kong, tuk tuk nemen voor te veel geld naar de boot. Kaartje kopen voor de boot. Aankomst in Laos (5 minuten op een bootje gezeten) en vervolgens weer betalen voor je Visa.

Na de grensovergang hebben we direct een hostel opgezocht om lekker te gaan relaxen. We waren uitgeput van het reizen met zo’n graadje of 37. We zaten in het plaatsje Huay Xai. We hebben hier geslapen en de volgende ochtend een boot genomen waarmee we 2 dagen over de Mekong hebben gevaren. Echt een wereldervaring. De Mekong en de omgeving is echt schitterend. Je kijkt echt twee dagen lang je ogen uit. Lekker een koud biertje erbij, een zonnetje en wat lekkere muziek. Top! Tussen de twee dagen in hebben we een overnachting gemaakt langs de Mekong in een schitterende hut aan de Mekong voor welgeteld 80000 kip ( 8 euro ).

Na 2 dagen op de mekong te hebben gedobberd zijn we aangekomen in Luang Prabang. Een schitterend rustiek en authentiek dorpje in Azië. Hier zijn we 10 dagen gebleven. Langer dan gepland omdat hans helaas ziek was. Je hoopt natuurlijk dat zulke dingen niet gebeuren tijdens je reis, zeker niet met de ziekenhuizen die je hier hebt, maar helaas gebeuren die dingen toch. Een gebeurtenis om snel weer te vergeten.

In Luang Prabang heb ik nog wel een aantal mooie tempels bezocht, s’nachts wezen bowlen met 2 stomdronken Engelsen en 8 Ierse meiden, en vooral veel genoten van het relaxte leven in Laos.

Ik zal proberen snel weer een stuk te schrijven zodat ik weer helemaal bij ben! Iedereen bedankt voor de felicitaties en berichtjes op mijn verjaardag!